Program Erasmus+
Gimnazjum, we współpracy z Urzędem Gminy Olsztyn oraz Kuratorium Oświaty w Katowicach, przystąpiło do udziału w programie unijnym Erasmus+ w obszarze edukacji szkolnej. Cel ogólny programu zakłada współpracę krajów partnerskich na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu poprzez innowację i wymianę dobrych praktyk, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Podejmowane działania mają przyczynić się do realizacji strategii „Europa 2020” na rzecz wzrostu gospodarczego, zatrudnienia, sprawiedliwości społecznej i włączenia społecznego.
W ramach programu Erasmus+ Gimnazjum będzie realizować projekt zatytułowany „ARS – Antiquité, Recherche, Sauvegarde” („SBO – Starożytność, Badania, Ochrona”). Dotyczy on badań nad starożytnością i zakłada liczne zadania, których celem jest zgłębianie dziedzictwa narodowego oraz tworzenie związanych z tym materiałów dydaktycznych. Realizacja zaplanowana została na lata 2015-2017.
Pomysłodawcą tego projektu jest I.C.S „Maredolce” – szkoła publiczna z włoskiego miasta Palermo na Sycylii. Kraje partnerskie uczestniczące w nim to: Włochy, Francja, Gwadelupa – departament zamorski Francji w Ameryce Środkowej, Grecja, Polska, Rumunia, Hiszpania oraz Turcja. Językami, którymi będziemy się posługiwać podczas współpracy są język francuski oraz angielski. Podstawowym zadaniem każdego kraju jest zaadoptowanie zabytku lub muzeum wraz z jego zbiorami w celu przeprowadzenia badań nad pochodzeniem np. artefaktów oraz ich dalszego skatalogowania.
Finalnym produktem projektu ma być katalog zawierający zbiór kart katalogowych ze wszystkich państw oraz wyniki badań przeprowadzonych w trakcie realizacji projektu. Jak to właściwie zrobić dowiemy się na szkoleniu w Palermo, które ma już doświadczenie w katalogowaniu związanym ze znajdującym się tam zamkiem Castello di Maredolce, pochodzącym z XI wieku.
W centrum zainteresowań naszego Gimnazjum znajduje się oczywiście średniowieczny zamek olsztyński oraz Rezerwat Archeologiczny w Częstochowie. Projekt stawia przed naszymi uczniami i nauczycielami szereg zadań do wykonania związanych z tymi miejscami i ich historią:
• stworzenie dwujęzycznego kalendarza projektu, które jest przypisane Polsce jako zadanie główne, • tworzenie murali (malowideł ściennych) przedstawiających zaadoptowany zabytek, • stworzenie makiety zamku, • wystawy zdjęć lub obrazów dla społeczności lokalnej, • spektakle np. „Obrona Olsztyna” wg Aleksandra Fredry, • organizacja lokalnych wydarzeń kulturalnych, • zorganizowanie w Olsztynie Dnia Handlu, podczas którego będziemy sprzedawać wytwory uczniów związane z zamkiem np. gliniane miniaturki, • wycieczka badawcza, • lekcje muzealne w Rezerwacie Archeologicznym,
• stworzenie drugiej wersji językowej wykonanego przez naszych uczniów w języku angielskim „Przewodnika po Olsztynie”,
• uczestnictwo w Światowych Dniach Młodzieży w Krakowie w 2016r.
Uczestnictwo w projekcie daje naszej szkole ogromne możliwości i ma wymiar zarówno europejski, jak i lokalny, gdyż efekty naszej pracy będą adresowane w dużej mierze do społeczności lokalnej. Wybrani uczniowie będą mieli szansę pod opieką swoich nauczycieli udać się na wizyty do każdego państwa i poznać ich systemy edukacyjne. Przed nami również wielkie zadanie – przygotowanie się do wizyty uczestników projektu w naszej gminie.
|